Tips för att hela tiden vara med i matchen

Känner du också att tankarna och koncentrationen ibland svävar iväg, och att ditt fokus hamnar någon helt annanstans än på spelet? Du är inte ensam om detta – speciellt inte när spelen håller på länge, kanske till och med mitt i natten. För att förebygga för och undvika att du tappar koncentrationen eller fokuset på spelet får du här några användbara tips.

Ta pauser

En given del av att kunna spela länge och fokuserat är att ta pauser – hur spännande eller roligt spelet än är. Det är viktigt att låta hjärnan vila en liten stund någon gång då och då. Sitter du vid en skärm och spelar ska du inte gå till en ny skärm under pausen. Utan vila ögonen på något annat istället.

Väck kroppen

När du sitter där i soffan eller stolen kan du bli stel efter ett tag. Det kan då vara skönt att ställa sig upp och sträcka på kroppen. Om det är möjligt kan du gå en liten sväng och kanske rulla några varv med axlarna och nacken för att få igång blodcirkulationen igen. Är spelet så spännande att du inte vill gå ifrån men känner att du skulle behöva ställa dig upp kan ett höj och sänkbart bord vara exakt det du behöver.

Du kan även väcka kroppen när du sitter ner. Testa att köra lite stolyoga eller rulla på fot- och handleder, axlar och nacke. Trots att du gör detta kan du dock behöva ställa dig upp och gå några steg ibland.